Jak założyć cmentarz dla zwierząt?

Jak założyć cmentarz dla zwierząt?

Miłość do domowych stworzeń nakazuje nam pozostać z nimi blisko nawet wtedy, gdy już wydadzą ostatnie tchnienie. Dlatego wiele osób decyduje się na godne pogrzebanie pupila na cmentarzu zwierzęcym. Jakie są zasady zakładania takiego miejsca pochówku? Gdzie się udać, jakie wymogi trzeba spełnić? Przeczytajcie nasz artykuł!

Cmentarz dla zwierząt, czyli co dokładnie?

W nomenklaturze prawnej cmentarz dla zwierząt nosi nazwę grzebowiska. Jest to miejsce, gdzie grzebie się zwierzęta towarzyszące, czyli domowe: psy, koty, króliki, gryzonie, gady, ptaki itp. Grzebanie ich poza wyznaczonym terenem jest niedopuszczalne. Na grzebowisku nie znajdziemy natomiast miejsc pochówku zwierząt gospodarskich (ewentualnie konie, ale skremowane); te, ze względu na duże gabaryty przeznaczone są do utylizacji. Regulacja prawna dotycząca organizacji grzebowisk dla zwierząt to Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010, 2020, z 2020 r. poz. 150, 284, 875).

Zakładanie grzebowiska dla zwierząt

Na początek trzeba udać się do urzędu gminy właściwego dla lokalizacji przyszłego grzebowiska dla zwierząt i złożyć właściwy wniosek (można również elektronicznie lub listownie). Wymagania dla ubiegającego się o uzyskanie zezwolenia przedsiębiorcy różnią się w zależności od gminy – reguluje to stosowna uchwała lokalnej Rady gminy. Wniosek powinien być złożony jeszcze przed rozpoczęciem działalności.

Do złożenia wniosku o prowadzenie grzebowiska dla zwierząt niezbędne będą następujące dokumenty:

  • wniosek o zezwolenie na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie grzebowisk zwłok zwierzęcych i ich części,
  • oświadczenie o niezaleganiu z podatkami będącymi źródłem finansowania państwa,
  • oświadczeniu o uiszczaniu na bieżąco składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotnych,
  • niezbędne dokumenty do prowadzenia grzebowiska, a wskazane przez stosowną uchwałę Rady gminy,
  • zaświadczenia dotyczące niezalegania ze składkami ZUS oraz z podatkami (lub stan zaległości),
  • dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Postępowanie administracyjne – organizacja grzebowiska

Po złożeniu stosownej dokumentacji o prowadzenie cmentarza dla zwierząt rozpoczyna się postępowanie administracyjne, mające na celu weryfikację formalną i merytoryczną wniosku. Najpierw sprawdzone zostaną dokumenty pod kątem zgodności wymaganych i podanych przez przedsiębiorcę danych. Jeżeli coś się nie zgadza, wnioskodawca jest zobowiązany do uzupełnienia informacji. Organ wydający decyzję może sprawdzić, czy przedsiębiorca spełnia warunki do prowadzenia grzebowiska, które poświadczył we wniosku. Wniosek wydawany jest na okres do 10 lat. 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.